نام الگو |
ویژگی |
مراحل |
الگوی کلاین |
این نیازسنجی در تمام سطوح ملی، محلی و منطقه ای، قابل اجراست. |
*مشخص کردن اهداف *اولویت بندی اهداف *مشخص کردن شکاف و فاصله بین اهداف و عملکرد واقعی *مشخص کردن اولویت ها برای اجرا |
الگویSWOT |
شناسایی نیازهای آموزشی سازمانی از طریق تحلیل تهدیدات، فرصت ها، ضعف ها و قوت های موجود |
*مشخص کردن عوامل بیرونی )تهدیدها و فرصت ها( *مشخص کردن عوامل درونی )نقاط قوت و ضعف( |
الگویDACUM |
هدف قرار دادن فرایند نیازسنجی و برنامه نویسی به صورت هم زمان |
*مشخص کردن کارکردهای اصلی *تعیین وظایف کلیدی *تعیین مراحل اصلی انجام هر وظیفه *تعیین دانش و مهارت موردنیاز و تدوین نتایج |
الگوی روملر |
مستم تجزیه وتحلیل درزمینه هایی؛ چون سازمان، شغل و شخص است |
*مشخص کردن برون دادهای عمده در سازمان و محیط آن *مشخص کردن فرایندها و گروههای کاری *مشخص کردن دانش ، مهارتها و نگرش های موردنیاز برای انجام شغل |
الگوی روست |
مبتنی بر تحلیل شکاف |
*برنامه ریزی *اجرا *استفاد و به کارگیری |
تحلیل شکاف مهارتی |
تمرکز اصلی بر روی سنجش مهارتهای افراد |
*تعیین مهارت های مطلوب *تعیین و سنجش مهارتهای موجود *مشخص کردن فاصله و شکاف *توسعه و پرورش مهارت ها |
الگوی فورد
|
نیازسنجی به عنوان یک ابزار مدیریتی و سازمانی |
*نظارت *بررسی *تجزیه وتحلیل |
منبع: طباطبایی مزدآبادی،سید محسن.1395 . واکاوی نیازهای آموزشی با رویکرد تجزیه و تحلیل
شغل (مطالعه موردی: کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران) ،فصلنامه اقتصاد و مدیریت
شهری/شماره پانزدهم،
درباره این سایت