نام الگو

ویژگی

مراحل

الگوی کلاین

این نیازسنجی در تمام سطوح ملی، محلی و منطقه ای، قابل اجراست.

*مشخص کردن اهداف

*اولویت بندی اهداف

*مشخص کردن شکاف و فاصله بین اهداف و عملکرد واقعی

*مشخص کردن اولویت ها برای اجرا

الگویSWOT

شناسایی نیازهای آموزشی سازمانی از طریق تحلیل تهدیدات، فرصت ها، ضعف ها و قوت های موجود

*مشخص کردن عوامل بیرونی )تهدیدها و فرصت ها(

*مشخص کردن عوامل درونی )نقاط قوت و ضعف(

الگویDACUM

هدف قرار دادن فرایند نیازسنجی و برنامه نویسی به صورت هم زمان

*مشخص کردن کارکردهای اصلی

*تعیین وظایف کلیدی

*تعیین مراحل اصلی انجام هر وظیفه

*تعیین دانش و مهارت موردنیاز و تدوین نتایج

الگوی روملر

مستم تجزیه وتحلیل درزمینه هایی؛ چون سازمان، شغل و شخص است

*مشخص کردن برون دادهای عمده در سازمان و محیط آن

*مشخص کردن فرایندها و گروههای کاری

*مشخص کردن دانش ، مهارتها و نگرش های موردنیاز برای انجام شغل

الگوی روست

مبتنی بر تحلیل شکاف

*برنامه ریزی

*اجرا

*استفاد و به کارگیری

تحلیل شکاف مهارتی

تمرکز اصلی بر روی سنجش مهارتهای افراد

*تعیین مهارت های مطلوب

*تعیین و سنجش مهارتهای موجود

*مشخص کردن فاصله و شکاف

*توسعه و پرورش مهارت ها

الگوی فورد

 

نیازسنجی به عنوان یک ابزار مدیریتی و سازمانی

*نظارت

*بررسی

*تجزیه وتحلیل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: طباطبایی مزدآبادی،سید محسن.1395 . واکاوی نیازهای آموزشی با رویکرد تجزیه و تحلیل

شغل (مطالعه موردی: کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران) ،فصلنامه اقتصاد و مدیریت

شهری/شماره پانزدهم،


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها