نوآوری به ستون اصلی موفقیت برای هر سازمانی در دنیای تجارت فعلی تبدیل شده است. فن آوری در حال تحول سریع ، چرخه های عمر کوتاه محصول و سرعت بالاتری از توسعه محصول احتمالاً سرعت نوآوری را افزایش می دهد و این باعث تغییر در ماهیت توسعه اقتصادی می شود. نوآوری اکنون بخش اصلی استراتژی های سازمانی برای دستیابی و حفظ مزیت رقابتی در بازار است. این امر به دلیل تغییرات سریع در خواست مشتری و فناوری پیچیده تر خواهد بود  (Calantone et al., 2002). مطالعه Schein (1990) ، بررسی کرد که فرهنگ سازمانی بسیار مهم است و نقش مهمی در موفقیت سازمانی دارد و با رضایت و عملکرد یک کارمند ارتباط بسیار دارد. به عنوان مثال ، مهندسان نرم افزار نیاز به یک محیط باز و آرام دارند تا ایده های نوآورانه خود را در یک نرم افزار پرورش دهند و نوآوری در فن آوری را به جهانیان معرفی کنند. این نوع از محیط خلاق با توجه بیشتر به فرهنگ سازمانی می تواند توسعه یابد(Aryanto et al., 2015). یک فرهنگ قوی کارکنان را به ایجاد انگیزه در تصمیم گیری برای بیان ایده های نوآورانه خود با مدیریت ، برای بهبود عملکرد سازمانی تشویق می کند (2014Shahzad,). این مطالعه این واقعیت را بررسی کرده است که یک بنگاه می تواند عملکرد نوآوری پایدار را حفظ کند ، که به نوبه خود باعث می شود که سازمان در صورت مدیریت درگیر کارکنان خود در تصمیم گیری و حفظ فرهنگ سازمانی انعطاف پذیر ، مزیت رقابتی کسب کند. نوآوری توسط امبیلی و همکاران (1996)،  به عنوان اجرای مؤثر افکار خلاق در سازمان تعریف شده است. اجرای عملی خلاقیت یک نکته اولیه برای نوآوری است ، که نمی تواند جلوی ایده های خلاقانه را به عنوان یک موضوع اساسی برای نوآوری و اجرای آن متوقف کند. مطالعه انجام شده توسط هیسلوپ (2013) ، نشان داده است که نوآوری سازمانی و یادگیری تحت تأثیر ارزشهای سازمانی ، اعتقادات ، محیط کار ، اشتراک دانش و کلیه اقدامات فرهنگی سازمان است. فرهنگ سازمانی به ارزشهای کارمندان و عقاید مشترک در همه سطوح اشاره کرده و صفات سازمانی را نشان می دهد (1984Schein,). فرهنگ سازمانی برای تقویت اشتراک دانش و ذهن خلاق لازم برای موفقیت سازمانی ضروری است (2000، De Long & Fahey). دیگری چنین فرهنگی را برای دور انداختن فعالیت ها و شیوه هایی که مانع نوآوری مانند کنترل ، سختی ، پیش بینی و ثبات در سازمان است ، فرض می کند(2003 ،Jassawalla & Sashittal).

فرهنگ سازمانی عامل مهمی در نتایج ریسکی مانند بهره وری ، نوآوری و عملکرد مالی یک سازمان است. روحیه فرهنگ سازمانی این است که کارکنان بسیار انگیزه دارند تا از طریق به اشتراک گذاری دانش و ارزشهای فرهنگی ، راه حل هایی برای مشکلات پیدا کنند و هماهنگی لازم را پیدا کنند (2005،Shiversblackwell). فرهنگ سازمانی قوی می تواند باعث افزایش چشمگیر خلاقیت و رفتار خلاقانه در بین کارکنان شود. می توان ایده های خلاقانه را بوجود آمد و نوآوری را به عنوان  ارزش اصلی سازمان در نظر گرفت (هارتمان ، 2006). با توجه به ماهیت نوآوری ، قوانین و مقررات رسمی می توانند در حداقل سطح نگه داشته شوند و فضای آزاد را فراهم کنند تا ایده های خلاقانه شکوفا شود (هارتمان ، 2006).

منبع:

Shahzad, F.,Xiu, G., Shahbaz, M. 2017 . Organizational culture and innovation  performance in Pakistan's software industry. Technology in Society,  51:  66 -73


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها