نظارت صرفا یک امر اداری است که با هزینه ومدیریت اجرای طرح سروکار دارد درحالی که ارزیابی امری پیچیده تر بوده وبه منظور مقایسه بین نتایج حاصل و هدف های تعیین شده، برنامه انجام می شود

روشهای ارزشیابی آموزشی عبارتند:

1-تعیین پیش آزمون وپس آزمون:در این روش پیش از آنکه کارآموزان دوره آموزشی را آغاز کنند ازآنها آزمونی به عمل آورده ودر پایان دوره نیز آزمون مجددی به عمل می آوریم در این روش میزان آموزش کسب شده براساس ارزش امتیازی معین می گردد، اما به روشنی نمی توان تغییرات به وجود آمده را در عملکرد آموزش گیرندگان  شناسایی نمود

2-روش آزمون عملکرد قبل وبعد از آموزش:در این روش پیش آزمون وپس آزمون بروز احتمال خطا در  اثر بخشی آموزش فراوان است، اما روش آزمون عملکرد قبل وبعد از آموزش خطای ناشی از روش قبلی را کاهش می دهد.در این روش هر یک از شرکت کنندگان پیش از آموزش آزمایش می شوند وبر پایه عملکرد شغلی خود امتیاز میگیرند .با اتمام دوره آموزش دوباره از شرکت کنندگان آزمایش به عمل می آید وبر پایه عملکرد به او امتیاز می دهند روش آزمون عملکرد قبل وبعد از آموزش به طور مستقیم با رفتار شغلی مر تبط می باشد

3-روش تجربی کنترل گروهی: پیشرفته ترین روش ارزشیابی آموزش تلقی شده،در این روش دو گروه از افراد که از نظر مهارت ها، هوش وتوانایی های یادگیری که قابل قیاس با یکدیگر هستند، بر پایه عملکرد شغلی ارزیابی می شوند. گروه نخست را گروه کنترل می نامیم بی آنکه به آنها آموزشی عرضه شود به کار خود ادامه می دهند وگروه دیگر را که آموزش به آنها ارایه می گردد ، گروه تجربی می نامیم .از سه روش مطروحه در ارزشیابی ، روش تجربی مطلوب تر است ، اما هزینه وزمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.ضمن آنکه از نظر اخلاقی محروم نگهداشتن گروه کنترل از آموزش مطلوب به نظر نمی رسد.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها