سبکهای شبکه مدیریت ) لیک موتون (و سیستمهای مدیریت لیکرت

شبکه مدیریت از نگرشهای معروف در تعیین سبکهای رهبری مدیران اجرایی است . دو بعد شبکه در طول محو عمودی توجه به افراد و در طول محور افقی توجه به تولید دارد.

مدیریت به سبک 1 و 1 در شبکه مدیریت بی ثمر نامیده می شود زیرا رهبرنقش رهبری خود را به دیگران واگذار می کند .

مدیریت سبک 9 و 1 مدیریت باشگاهی  توجه زیاد به کارکنان و توجه کم به تولید (

مدیریت 1 و 9 مدیریت وظیفه یا مستبدانه  توجه بسیار به تولید و کارآیی و توجه کم به کارکنان (

مدیریت 5 و 5 مدیریت بینابینی یا میانه  توجه متوسط به تولید و رضایت کارکنان(

مدیریت 9 و 9 مدیریت تیمی یا دموکراتیک  توجه بسیار هو به تولید و هم به اخلاق و رضایت کارکنان(

ویژگیهای رفتاری مدیران شبکه مدیریت

مدیر 1 و 1 : حداقل کوشش را جهت انجام کار اعمال می کند.

مدیر 9 و 1 : به نیازهای افراد جهت روابط خشنود کننده به منظور داشتن فضای سازمانی راحت و دوستانه توجه دارد .

مدیر 1 و 9 :اگر عاملهای مداخله کننده حداقل باشند کارآیی عملیات سازمان بالا خواهد بود .

مدیر 5 و 5 : عملکرد سازمانی مناسب از راه متعادل نمودن انجام کار لازم با حفظ اخلاق کارکنان در یک سطح رضایت معقول.

مدیر 9 و 9 : انجام کارها توسط افراد متعهد وابستگی متقابل از راه هدف مشترک سازمانی و هدایت به سوی روابط توام با اعتماد و احترام.

سیستمهای رهبری مدیریت ) رنسیس لیکرت(

لیکرت در طبقه بندی سبکهای اصلی وظیفه مداری و کارمند مداری مدل چهار سطحی اثربخشی مدیریت را ارایه کرده است . این چهار سبک رهبری سازمانی که حاصل سالها مطالعه گروه میشیگان می باشد سیستمهای رهبری مدیریت نام دارند .

مدیران سیستم : 1 همه تصمیمهای مربوط به کار را خودشان اتخاذ می کنند چون اعتمادی به کارکنان ندارند .فقط به آنها دستور می دهند و انتظار دارند آنها و دستورها را اجرا کنند . به همین دلیل کارکنان از اینگونه مدیران می ترسند و با آنان احساس راحتی نمی کنند .

مدیران سیستم :2 این مدیران دستور صادر می کنند ولی فرودستان آزادی مختصری در اظهارنظر درباره آن دستورها .دارندفرودستان تحت شرایط تجویز شده تا حدودی در انجام وظایف خود انعطاف پذیری دارند . این مدیران در برابر کارکنان خودتا حدی منعطف هستند زیرا نسبتا به آنان اعتماد دارند .

مدیران سیستم :3 این مدیران پس ازبحث و مشاوره باکارکنان،اهداف را معین و دستورهای کلی راصادرمی کنند. کارکنان می توانند درباره چگونگی وظایف تصمیم گیرند،اماتصمیمهای عمده بامدیران سطهای بالاست.این مدران ازتشویق به جای تنبیه بهره می گیرند.مدیران

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها