ژورنال کلاب یکی از روش های کلاسیک آموزش پزشکی است که قدمت آن به سال های45-1835 بر می گردد و بیش از 100  سال سابقه دارد. اولین بنیانگذار ژورنال کلاب، جراحی انگلیسی به نام  James Paget بود که مطالعه دسته جمعی  ژورنال ها را با گروه کوچکی در سال های 1835 تا 1845 دراتاق کوچکی در نزدیکی بیمارستان بارتلمیو لندن شروع کرد.

برگزاری ژورنال کلاب به روش حل مسأله نیز اولین بار توسط جورابچی معرفی گردید. در حال حاضر به دلیل قابلیت انعطاف و تطابق این روش با بسیاری از اهداف آموزشی، می توان از آن به عنوان روش  Evidence based medicine در زمینه های مختلفی مانند آموزش ارزیابی نقادانه، پزشکی مبتنی بر شواهد، طراحی تحقیق، آموزش آمار برای دستیاران  پزشکی و نیز مفاهیم آموزشی استفاده نمود . بنابراین بهره گیری از دانش افراد به صورت کار تیمی و تأثیر اجرای بهینه این روش آموزشی بر نگرش افراد ذی نفع که در راه دستیابی به این اهداف کمک کننده باشد، موضوع جدید و قابل تأملی برای مطالعه است. ژورنال کلاب در بیشتر مراکز آموزش پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین نکات این روش موفق می توان به داشتن اهداف روشن از برگزاری آن و انتخاب مقالات سطح بالا هم از نظر بالینی و کاربردی و هم از نظر سطح کیفی شواهد اشاره کرد. لازم به ذکر است یک ژورنال کلاب در با این ، صورتی مؤثر می باشد که یک رهبر داشته باشد. روش مهارت نقد انتقادی، پزشکی مبتنی بر شواهد، تحقیق، استفاده از تحقیقات، یادگیری مادام العمر و برخورد اجتماعییاد گرفته می شود و ارتقا می یابد . عوامل مختلفی بر موفقیت ژورنال کلاب مؤثر هستند که از آن جمله می توان منظم بودن جلسات، داشتن هدف مشخص، حضور مستمر و مؤثر شرکت کنندگان و انتخاب روش مناسب جهت برگزاری جلسات را نام برد. با وجود اهمیتی که ژورنال کلاب در فهم مطالب و تحقیقات آموزشی دارد، اما نارسایی هایی مانند بی نظمی و برگزاری غیر مستمر جلسات، کمبود زمان آموزش، آمادگی ناکافی علمی برگزار کنندگان و عدم مشارکت فراگیران باعث نقص در برگزاری آن می گردد. در روش سنتی ژورنال کلاب، بر روی مباحث آماری و  نوع مطالعه و ارزیابی مقاله نقدی صورت نمی گیرد و بحث بیشتر بر روی نظریات پزشکی می باشد.

منبع: مسجدی ، منصور؛ نشاط آور، راضیه؛ دشتی، شهلا؛ زند، فرید؛ عسکریان ، مهرداد؛ مهبودی، علی؛ سمیعی، مهسا.(1394). مقایسه تأثیر برگزاری ژورنال کلاب به شیوه نوین در مقایسه با روش معمول بر تغییر نگرش دستیاران تخصصی بیهوشی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گام های توسعه در آموزش پزشکی- مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره دوازدهم، شماره اول، ص 84-89.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها