یادگیری خرد یا میکرولرنینگ
میکرولرنیگ به بیان ساده، آموزش است که در مقایس کوچک است که محتوای آموزشی به بخش های کوچک و اصطلاحاً کپسولی تولید و ارائه می شود. برای مثال اگر شما یک فیلم آموزشی ۶۰ دقیقه ای دارید و تماشای آن در یک ساعت ممکن است شما را خسته کند، میکرو لرنینگ آن را به بسته های کوچک ۵ تا ۶ دقیقه ای تبدیل می کند. علاوه بر فیلم، محتواهای آموزشی دیگر مانند متون کتاب ها، جزوات، بازی ها و غیره نیز با این روش به بخش های کوچک و ساده ای تبدیل شده که ذهن انسان به راحتی می تواند آنها را تجزیه و تحلیل کرده و در خود به شکل طولانی مدت جای دهد.
ویژگیهای میکرو لرنینگ چیست؟
• کوتاه است؛
• آسان و سریع است؛
• قابل بازگشت است و خطی نیست؛
• در دستگاههای مختلف در دسترس است؛
• به آسانی قابل دستیابی است؛
• به آسانی میتوان آن را بهروز کرد؛
• جذاب است؛
• به سرعت تمام میشود؛
• توسط خود شاگرد اعمال میشود.
متد آموزشی میکرولرنینگ دارای ویژگیهایی است که این روش را به استراتژی آموزشی ایدهال و مناسب برای همه تبدیل کرده است، این ویژگیها عبارتند از:
- 1دستیابی به یک هدف آموزشی در هر مبحث
در حالی که دورههای آموزش الکترونیکی (آنلاین) با چند هدف آموزشی سروکار دارند، آموزش خرد تنها با یک هدف اجرایی در هر واحد آموزشی سر و کار دارد. این تضمین میکند که آموزش گیرندگان قدمبهقدم پیش رفته و قبل از برداشتن گام بعدی به خوبی مبحث مورد نظر آموزشی را درک کنند.
- 2فراهم کردن اطلاعات به صورت هدفمند
همانطور که میدانید هر برنامه آموزشی شامل دو نوع اطلاعات است:
در حالی که آموزش الکترونیکی هر 2 مورد را پوشش می دهد، میکرولرنینگ اغلب اطلاعاتی را ارائه می دهد که دانستن آنها اامی است. این موضوع موجب صرفه جویی قابل توجهی در زمان میشده و همچنین موجب خاص شدن واحدهای آموزش خرد و هدفمند شدن اطلاعات میگردد. این روند باعث می شود ابهامات در مورد مهم بودن یا نبودن اطلاعات برطرف گردد و تنها اطلاعاتی را ارائه میدهد که برای انجام کار مورد نیاز هستند.
- 3فراهم کردن بازههای زمانی کوتاه برای توجه و یادگیری
آموزش خرد در قالب ویدئو، پادکست، پی دی اف (PDF) تعاملی و اینفوگرافی، تنها با یک هدف اجرایی در هر واحد آموزشی و اطلاعات هدفمند، طوری ساختاردهی شده است که لازم نیست آموزش گیرندگان زمانی بیش از 8 الی 10 دقیقه جهت تکمیل یک واحد صرف کنند. معمولا این زمان ممکن است بسیار کمتر از مقدار ذکر شده نیز باشد. این مشخصه از میکرولرنینگ موجب مطلوب شدن آن برای افراد پرمشغله امروزی با بازههای توجه کوتاه و برنامه های زمانی فشرده شده است.
- 4 قابل دسترسی در تمامی دستگاههای تلفنهای همراه
برای دسترسی به یک واحد میکرولرنینگ همیشه به یک رایانه نیاز نیست. معمولاً تمامی واحد های میکرولرنینگ طوری طراحی شده اند که افراد بتوانند از طریق هرگونه ابزارِ همراه اعم از تلفنهای هوشمند، تبلت ها، نوت بوک یا آیپد ها به آنها دسترسی داشته باشند. همچنین، مدت زمان کوتاه واحد ها آنها را برای دسترسی از طریق موبایل مناسب کرده است.
- 5 ارائه در قالب های متنوع
میکرولرنینگ ااماً به صورت دورههای آموزش الکترونیکی رایجی که از قبل تا به امروز وجود داشته، ارائه نخواهد شد. آنها می توانند واحد های آموزشی مستقل در هر قالبی از جمله ویدئو کوتاه، اینفوگرافی، پادکست، پرسشنامه کوتاه، سناریو، موشن گرافیک، PDF های تعاملی، یا بازی باشند. این تنوع باعث برطرف ساختن یکنواختی در برنامه های آموزشی شده و سطح علاقه آموزش گیرندگان را افزایش خواهد داد.
- 6قابل استفاده در مراحل مختلف چرخه آموزش
مزیت میکرولرنینگ این است که شما میتوانید آن را به عنوان یک سازوکار آموزش مستقل یا در ترکیب با استراتژی کلی آموزش مورد نظرتان و در هر مرحله از چرخه آموزش و یادگیری استفاده کنید.
چرخه آموزش شامل سه مرحله زیر است که میکرولرنینگ میتواند برای هر سه مرحله یا هر مرحله به صورت جداگانه استفاده شود.
ارائهی یک پیش آزمون قبل از برنامه آموزشی اصلی جهت سنجش دانش قبلی آموزش گیرندگان یا به جهت
مطلع ساختن افراد از چیزی که می توانند از دوره انتظار داشته باشند (پیش آموزش).
فراهم آوردن منابع، مثالها و فعالیتهای بیشتر در مدت دوره آموزشی.
تقویت و تثبیت دانش پس از دوره آموزشی (پس آموزش).
- 7انعطاف پذیری میکرولرنیگ در شیوه ارائه که میتواند به صورت مستقل یا بخشی از یک منبع آموزشی بزرگتر باشد
بخشهای میکرولرنینگ میتوانند مستقل، بدون نیاز به دسترسی به هیچ واحد آموزشی دیگر جهت درک موضوع باشند همچنین میتوانند از آموزشهای معمولی پشتیبانی کنند و تعاملات را به ارتباطات یک طرفه اضافه کنند.
بنابراین این ویژگیهای منحصر به فرد میکرولرنینگ اعم از:
موجب شده است تا این روش به یک راهکار آموزشی فوق العاده برای افراد تبدیل شود. از همه مهمتر میکرولرنینگ کمک میکند تامنحنی فراموشی به منحنی به خاطر سپاری تغییر کند.
دلایل اهمیت میکرو لرنینگ
علم روانشناسی ثابت کرده مطالبی که از طریق سرگرمی و تفریح در ذهن افراد جای میگیرد، تا مدتها در آن باقیمانده و فرد آنها را فراموش نمیکند. یکی از دلایل اهمیت این شیوه آموزشی جذاب بودن و سرگرمکننده بودن آن برای افراد است. در واقع این شیوه آموزشی کاملاً بر اساس سازوکار ذهن انسانها طراحیشده تا ذهن بتواند بهراحتی آن را دریافت کرده و در حافظه طولانیمدت خود جای دهد.
اهمیت دیگر این شیوه آموزشی در دسترس بودن همیشگی آن است. ممکن است شما بخواهید زمانی که در مترو یا تاکسی نشستهاید از یک فایل آموزشی مانند فیلم و یا محتوای صوتی استفاده کنید. فایلهای آموزشی میکرو لرنینگ با توجه به کمحجم بودن همیشه در دسترس افراد قرار میگیرد. شاید تلفن همراه شما حافظه کافی برای ذخیره یک فیلم حجیم و چندساعته را نداشته باشد، اما شما بهراحتی میتوانید چند فایل کوتاه کپسولی را در تلفن همراه خود ذخیره کرده و در هر زمان که میخواهید از مطالب آموزشی آن استفاده کنید
از روش میکرولرنینگ در چه جاهایی استفاده میشود؟
همانطور که میدانید در محیطهای رسمی آموزشی مثل مدارس، دانشگاه ها، موسسات تحت نظر وزارت علوم و سازمانها اصلا شاهد ارائه مباحث از طریق این متد نیستیم. اما اگر کمی جستجو کنید متوجه میشوید که استفاده از این متد آموزشی کاربردی و جذاب توسط آکادمیهای معتبری که در سراسر دنیا در حال برگزاری آموزشهای آنلاین هستند رو به افزایش است.
از طرف دیگر این متد آموزشی برای کسبوکارهایی که نیاز به آموزش مداوم از جمله زمینههایی مثل فناوری اطلاعات، خدمات مشتری یا فروش دارند، به خوبی کار می کند.
مزایا میکرو لرنینگ چیست؟
. 1گستردگی نحوه ارائه
آموزش خرد به وسیله انواع سیستم عاملها قابل ارائه است و میتوان کلاسهای آن را به صورت آنلاین برگزار کرد.
ضمناً این شیوه آموزشی در انواع پلتفرمها از جمله رسانههای اجتماعی و انجمنهای آنلاین قابل راهاندازی است.
. 2حذف محدودیت زمان و مکان
یعنی شما در هر زمان و هر کجا که باشید میتوانید مفاد آموزشی خود را دریافت کنید، تمرینات را انجام دهید، نمره خود را ببینید، با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوید، و در نهایت دانش و مهارتهایتان را افزایش دهید.
در Microlearning نیاز به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کلاس درس از میان رفته و یادگیری در محیط های غیردرسی امکانپذیر شده است.
. 3به یادآوری آسان
در میکرو لرنینگ مواد آموزشی به بخشهای کوچکتری تقسیم میشود و این باعث میگردد افراد بتوانند به راحتی محتواهای تکه تکه شده را یاد بگیرند و مجدداً به یاد آورند.
. 4امکان ارائه مفاد آموزشی به صورت شخصی شده
در میکرو آموزش، یادگیرندهها میتوانند درسهایی را که دقیقاً برای رفع نیازهای آنها طراحی شده دریافت دارند.
در این صورت، اشتیاق و انگیزه آنها برای فراگیری افزایش مییابد.
اصولاً هر چه این اطلاعات، بیشتر شخصی شده و مطابق با نیازهای کاربر باشد، این احتمال که وی به بخشهای پیشرفته دوره برسد و یادگیریهای خود را ادامه دهد، افزایش مییابد.
این شیوه مزایایی برای اساتید نیز به همراه دارد که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد: آسانی جابجایی مفاد آموزشی، هزینه کمتر تولید محتواهای آموزشی نسبت به شیوه سنتی، حذف زحمت حضور رسمی در کلاسهای درس و غیره.
معایب میکرولرنینگ
فقدان تحقیقات :تحقیقات کافی در خصوص اینکه آیا یادگیری خرد برای دستیابی به اهداف آموزشی بلندمدت مناسب است یا خیر، صورت نگرفته است.
قطعات آموزشی :برای اهداف آموزشی بلندمدت ممکن است قطعات آموزشی در کنار هم قرار بگیرند که با هم سنخیتی ندارند.
فقدان به هم پیوستگی شناختی :نمیتوانیم مطمئن شویم که فراگیران به خوبی محتوا را از یادگیری خرد به هم پیوند میدهد تا یک مدل ذهنی مناسبی بسازند.
احتمال سردرگمی: در صورتی که میکرولرنینگ شامل طیف متنوعی از فرمتها باشد، برخی فراگیران ممکن است در سوئیچ کردن بین آنها دچار مشکل شوند.
برای مفاهیم پیچیده مناسب نیست: واحدهای یادگیری خرد برای ارائه اطلاعات ساده بسیار خوب است، اما وما برای مفاهیم پیچیده بهترین انتخاب نیست. امکانپذیر است اما به تلاش بیشتری نیاز دارد. برای مثال، نیاز دارید مفهوم را به بخشهای ساده تقسیم کنید. یک دوره آموزشی کوچک راه بسیار خوبی برای دستیابی به چشمانداز خوب به موضوع است.
مناسب آموزش عمقی نیست: اگر موضوعی دارید که نیازمند مطالعه عمقی است، ممکن است میکرولرنینگ بهترین رویکرد برای شما نباشد. برای مثال میتوانید از آن برای یادگیری مکالمه آلمانی استفاده کنید، اما نه برای مطالعه ادبیات آلمانی. در بسیاری زمینهها، به خصوص آموزش کسب و کار، یک دوره کوتاه آموزش خصوصی چیزی است که شما نیاز دارید.
فراگیران موقتی: اگر فراگیران بدانند ملاقاتهایشان کوتاه مدت خواهد بود، ممکن است از پردازش کل محتوای دوره خودداری کنند.
موانع تکنولوژی :از آنجا که بسیاری از دورههای یادگیری خرد به بهترین نحو توسط تکنولوژیهای وب ارائه می شود، و اغلب برای تبلت یا گوشیهای هوشمند نیز بهینهسازی شدهاند، گویی این یک حکم قطعی است که فراگیران با تکنولوژیها راحت هستند. این بدان معنا نیست که دیگر اهمیتی به میکرولرنینگ ندهیم، بلکه نشان میدهد جایگاه خاصی در طیف وسیع روشهای آموزش مجازی دارد.
استفاده از میکرولرنینگ در آموزش شرکتی
موفقیت یادگیری خرد یک دلیل کاملا ساده دارد. میکرولرنینگ برپایه آن است که چطور مغز ما اطلاعات را نگه میدارد. مغز بشر طوری طراحی شده است که اطلاعات را وقتی در قطعات کوچک ارائه میشود، نگه دارد، در حالی که بیشتر ماژولهای شرکتی صفحات متنی زیادی هستند که فراگیر را گیج میکند و حداقل به خاطرسپاری را دارد. ماژولهای میکرولرنینگ اطلاعات متمرکز، کوچک و لیزری ارائه میدهد با اهداف خاص، که حفظ آن نیز آسان است. به همین خاطر است که میکرولرنینگ در میان مدرسان شرکتی بسیار محبوب شده است و ارزش افزودهای برای هر برنامه آموزشی شرکتی است.
یادگیری خرد وما به معنای کوتاه کردن محتوا به نکات مرتبط با هم نیست، بلکه چیزهای بیشتری را دربر میگیرد. متن، گرافیک، ویدیو، آزمون، مکانیک بازی و زیرمجموعههای آنها همگی بخشی از یادگیری خرد هستند، تا زمانی که بدانید چطور برای کسب بیشترین مزایا از آنها استفاده کنید. در واقع، موفقیت ماژول میکرولرنینگ در این است که چطور ابزارهایی که در بالا گفته شد، به کار گرفته شوند. ما در خصوص 5 روش استفاده از میکرولرنینگ در آموزش شرکتی بحث میکنیم:
آزمونها و ارزیابیها
هرچقدر بهتر فراگیران خود را بشناسید، بهتر میتوانید ماژول آموزش و توسعه برای آنها طراحی کنید. پیش از شروع به انتقال دانش جدید به کارمندان سازمان، عاقلانه است که بفهمید در حال حاضر آنها چه میدانند. بهترین نقطه شروع این است که برنامه یادگیری خرد در پیش ارزیابی دانش فراگیران هدفگذاری شود، به خصوص اگر در فرمت آزمون ارائه شود. آزمونها بهترین راه برای تست دانش کنونی فراگیران است، و سپس از آن برای ساخت ماژول میکرولرنینگ شخصیتر که خلاءهای دانش و مهارت آنها را پر کند، استفاده کنید. آزمونها و ارزیابیها باید در طول آموزش جا به جا استفاده شوند تا دانش جدید فراگیران آزموده شود.
ویدیوها
مسلما وقتی صحبت از ماژولهای آموزش مجازی میشود، ویدیو نقش مهمی ایفا میکند. صرفنظر از اینکه این رسانه در حال حاضر بیشترین میزان درگیر کردن مخاطب را دارد، از آنجایی که اطلاعات بصری بهتر از اطلاعات متنی یا شنیداری در ذهن مخاطب میماند، ویدیو در یادگیری افراد موثرتر است. این گویای این حقیقت است که ویدیوهای کوتاه بهتر از عکس یا پستهای متنی در رسانههای اجتماعی است. به همین شکل، باید در ماژولهای یادگیری خرد نیز از ویدیوهای کوتاه استفاده کنید تا رویههای مرحله به مرحله، ویژگیهای محصول یا یک ماشین، مفهوم و مانند آن نشان داده شود. اما نباید در استفاده از ویدیو زیادهروی کنید، چرا که برخی فراگیران متن و صورت را ترجیح میدهند و بدین شکل بهتر یاد میگیرند.
اینفوگرافیها
احتمالا اینفوگرافی را در مازولهای آموزش مجازی زیاد میبینید و این یک دلیل خوب دارد: در جمعبندی پاراگرافهای بزرگ و متنهای سنگین از طریق ارائههای تصویری چون نمودار، گراف، آی و تصاویر بسیار کمککننده است. امروزه گیف و موشنگرافیها در ماژولهای میکرولرنینگ بسیار محبوب شدهاند، چرا که به توجه و یادگیری فراگیران به طور موثری کمک میکند. توصیه میشود هر زمان میخواهید چگونگی به کار بستن یک مهارت یا دانش خاص را نشان دهید، استفاده از این ابزارها میتواند نتیجه بهتری داشته باشد.
اسناد تعاملی
PDF های تعاملی میتوانند شامل لینکهایی به دیگر منابع باشند، برای فراگیرانی که نیاز به دانش عمیقتری نسبت به موضوع دارند، از طرفی لینک به ویدیو به عنوان یک رسانه محبوب نیز امکانپذیر است. در واقع، پیدیافهای تعاملی خودشان یک دوره آموزش مجازی کوچک هستند.
دوره یادگیری خرد با گیمیفیکیشن
اگر همیشه در صنعت آموزش مجازی بروز باشید، امکان ندارد نام گیمیفیکیشن را نشنیده باشید. ترکیب بازی و آموزش از خستهکننده بودن آموزش میکاهد و آن را جذابتر میکند. پس از آنکه بعد از تکمیل هر دوره میکرولرنینگ نشان دریافت کردید، میتوانید جلوی همکاران با آن رجزخوانی کنید، این بین شما ایجاد یک رقایت سالم میکند.
نکات مهم در استفاده درست از میکرولرنینگ
در مقایسه با دورههای آموزش سنتی، دوره یادگیری خرد سادهتر ساخته میشود و سریعتر نیز تکمیل میشود. اما برای استفاده درست از آن باید چند مورد را رعایت کنید:
درباره این سایت